Jak se
ti daří? Jak se máš? Ptá se písničkář Dominik Zezula
roztřeseným hlasem v křehké baladě s o rozchodu a marné touze vrátit
se zpátky k milované osobě. Ležím na podlaze tisíc kilometrů daleko od
domova, z okna pozoruji ohnivé listí padající v objetí šedivých kapek
a se zatajeným dechem poslouchám třetí studiovou desku Prázdniny kapely Děti mezi reprákama. Uhrančivý smutek, který
místnost ovládne s prvními tóny klavíru skladby Sfinga a Málek mě neopouští ani několik hodin po poslechu závěrečného
Z ničeho jsme se nepoučili. Podobný
pocit jsem naposledy zažila více než před rokem při poslechu jednoho
z mých nejoblíbenějších alb Ruminations
písničkáře Conora Obersta.
S tvorbou Dominika Zezuly jsem se poprvé
setkala přibližně před pěti lety díky hudební publicistice Lukáše Budína, který
tehdejší Dominikovu kapelu Post-hudba zařadil mezi desítku nadějí české klubové
scény. Bylo mi čerstvě osmnáct a existenciální emo mantry ve stylu já nemám prachy, ty nemáš důvod, miluješ
život, a stejně umřeš se staly oblíbeným soundtrackem mého tragikomického
dospívání. Líbilo se mi, s jakou lehkostí, citem a odvahou dokáže Dominik
vyjádřit i ta nejkomplexnější a nejbolestnější hnutí v mysli mladého člověka,
aniž by přitom sklouzl k otřepaným frázím a patosu.
Poslední album Post-hudby Artefakty pro mě však bylo spíš zklamáním. Na rozdíl od naléhavosti
dřívějších textů působily novější verše uměle a prázdně. Přirovnání á la jsou lidi jako příběhy, blbý náhody
odpluly úplně mimo mě. Ani nový Dominikův projekt Děti mezi reprákama mě
nenadchl tolik, jak by si mé nostalgicky vzpomínající já nejspíš přálo. Při
často delších než pětiminutových skladbách s nepříliš zajímavými hudebními
aranžemi není snadné udržet pozornost, přestože z hlediska textů obsahují
spoustu nádherných momentů a při poslechu písní Longyearbyen 9171 Svalbard nebo Pamětník
mám i dnes husí kůži.
S vydáním nejnovější desky Dětí Prázdniny pro mě nastal zlom. Seriály i Remorkéry jsou nadobro zastíněny novinkami jako Marie, Pierre Indián nebo Pohlednice
z Rovaniemi. Nejenže se v průběhu let Dominik dostatečně vypsal a
naučil se škrtat. V nových skladbách konečně našel správný zvuk, který
jeho uměleckému projevu výborně svědčí a výpověď mrazivě upřímných textů vkusně
podtrhuje. Hlavní zásluhu na tom mají klavírista Jiří Libánský a kytarista
Ondřej Mikula (aka Aid Kid), kteří společně s Dominikem práci na desce označují
za kolektivní dílo. Z projektu osamělého kytaristy se tak stala nadějná
kapela s potenciálem oslovit širší publikum posluchačů.
Prázdniny jsou melancholickou deskou plíživě chladného podzimu. V nezvyklých
metaforách pojednávají o pocitech a mezilidských vztazích bolestně známých
každému z nás. Vedle intimní zpovědi na albu najdeme také sociálně
kritické skladby jako Sfinga a Málek
vyprávějící příběh opuštěného člověka bez domova nebo nihilistickou mňágovinu Z ničeho jsme se nepoučili
komentující politickou kulturu Čechů pasivně nadávajících u piva. Prázdniny
jsou deska vhodná pro chladná nedělní odpoledne. Deska, v níž poznáš svůj
zmatený (nejen milostný) život, a kterou nevyženeš z hlavy ani po sedmém
pivu.
Žádné komentáře:
Okomentovat